Ambassaden, vaccin och pojkvän

Sammanfattning:
Besök på den amerikanska ambassaden för att få mitt visum. Sagt hej då till mina systrar och deras familjer. Hämtat ut visumet och passet. Blivit vaccinerad mot svininfluensan, A(H1N1). Fått mitt internationella körkort. Köpt försäkring. Sagt hej då till min pojkvän.

Utförligt:
Sagt hej då till mina systrar, Karin och Monika, och deras familjer.


Jag på picknick i skogen med Monika, Mats, Elias och Matilda.


Karin och jag hade kul med en ansiktsmask och "I now pronounce
you Chuck and Larry".


Den amerikanska ambassaden. Jag hade tid kl. 09:00 och jag och Fanny skulle åka dit ihop hade vi bestämt, hon hade tid kl. 10:00. När jag kollar igenom alla papperna på morgonen för att se om allt stämmer ser jag att på kvittot från banken (på 1050kr till ambassaden) så står det inte mitt namn, vilket det skulle göra, enligt instruktionerna. Så jag ringde till Skandinaviska Institutet och frågade om det var okej ändå, men hon sa att de kanske inte skulle släppa in mig på ambassaden om inte mitt namn stod där! Så jag får lite lätt panik och ser mig omkring på Odenplan efter Swedbank, men hittar bara Handelsbanken, som dessutom hade stängt. Så jag och Fanny hoppar på blåbuss 4 och hoppas på det bästa.
Först fick vi stå i kö. Utomhus. I lite över en timme. Det regnade. Usch. Men sent omsider blev det vår tur i alla fall, och det gjorde tydligen inget att mitt namn inte stod på kvittot. Puh. Och alla som jobbade där var supertrevliga och skämtade med en. Först fick man gå igenom en säkerthetskontroll. Mina klackar pep, så jag fick ta av mig dem. Sedan kom man in i själva ambassaden och där fick jag lämna mina papper till en dam och sedan sätta mig och vänta på min tur. Kan säga att det var riktigt skönt att ha en kompis med sig, annars kan 1.5 timmar bli lite långtråkiga. När de äntligen ropade upp mitt namn så var det dags för intervjun. Som visade sig vara fyra frågor:
"How many children are you going to care for? How old are they? Girls or boys? How much will you earn?". Så intervjun tog väl ungefär en minut, sedan var det klart. Strosa runt lite på stan sedan, och på kvällen åt jag, Fanny och hennes mamma på Texas Long Horn - underbart god mat!

Gick på stan med syster och hittade en till present till värdfamiljen: Två smörknivar.
Så nu är presenterna till värdfamiljen:
2 Kosta Boda "Snöbollar"
2 smörknivar
1 Marabouchoklad
1 Pippi Långstrumpbok (på engelska)
2 helikopterballonger
2 lysande och låtande djur



Jag och Elias träffades och käkade lunch på Bambu. Behöver jag skriva att det var fantastiskt gott? Sedan köpte vi chokladpudding som ingen av oss orkade äta, så vi satt hemma hos mig och snackade lite istället. Så fick jag en present, som jag inte får öppna förrän jag är i USA. Hmm, vad kan det vara? Blev sorgligt att säga hej då sen. Usch, varför kan inte alla flytta med mig till USA?

Jag har köpt en försäkring för året i USA nu också. Måste man ha, med tanke på hur mycket du kan tvingas betala för en stukad tumme annars. Nej, skämt åsido, men det är fruktansvärt dyrt med läkarvård där.


Skulle ha blivit vaccinerad mot svininfluensan, A(H1N1) i måndags, men när jag kommer dit så säger de att nej, oj då, det har visst tagit slut. Ja, men jag bokade ju den här dagen för två veckor sedan! Kunde ni inte ens ha ringt mig då och berättat det? Nehe, men kom in i morgon då, för då ska vi få in nytt vaccin. Jaja, så då åkte jag in på tisdagen och skulle få vaccinet vid 3, men då säger de att de tydligen inte får öppna vaccinet förrän i morgon. Nu blir jag irriterad. Har jag åkt fram och tillbaka till Värnamo två dagar i rad, utan att få vaccinet? Så då säger de att jag kan få vaccinet om jag kommer tillbaka vid halv 5. Problemet är bara det att jag har bilen, så jag måste åka och hämta pappa, som slutar jobba vid 4. Så från Värnamo till Anderstorp, till Bredaryd och tillbaka till Värnamo. Då äntligen fick jag mitt vaccin! Men så fick jag köra 18 mil för att få det också...

 

 

I går fick jag hämta ut mitt internationella körkort. Inte lika snyggt som det svenska. Var hos min pojkvän, Alex, och sa hej då. Vi har bestämt oss för att göra slut, för att det kommer inte att funka att ha ett långdistansförhållande, där vi inte ses på över ett år. Så det är lika bra att det tar slut här hemma, som vänner. Det var ganska ledsamt, men det kändes ändå okej. Kommer sakna honom, och hela hans familj. Så, tack för allt Alex, du är underbar! <3

 

 

 

Ska ha avskedsfest på fredag och lördag. Ja, två dagar. I fall någon inte kan komma på fredagen kanske han/hon kan komma på lördagen och vice versa. Så, välkomna hem till mig, allihop!

 

Nu börjar det dra ihop sig - 5 dagar kvar till New York! (:


Puss på er!

- Wikenfors


Kommentarer
Postat av: Anonym

Resfeber än?

Mysigt att du kom o hälsade på/sa hej då!

2009-11-26 @ 18:10:26
Postat av: Anonym

åh, det här var sorgligt att läsa.. :')

2009-11-26 @ 22:53:35
Postat av: Ellen

Tjo. Nej, konstigt nog har jag inte resfeber än, men det kommer, det är jag säker på! Vet inte om jag fattat hela den här grejen än, att jag ska 'fly landet' på måndag. Men som sagt, min hjärna kommer nog ikapp sig snart. :P

Och ni får skriva vilka ni är, nu har jag ingen aning! ;)

2009-11-27 @ 00:39:27
URL: http://wikenfors.blogg.se/english
Postat av: Sara

Fy fan vad snygg elias är på den bilden !!!! :O Det var det första jag såg typ xD

2009-11-27 @ 02:26:06
Postat av: Ellen

Haha, jaså du ;) Ja, men det är en snygg bild (: Var inte jag snygg med ansiktsmasken då? :O :P

2009-11-27 @ 02:40:29
URL: http://wikenfors.blogg.se/english
Postat av: Tina

tears



Jag vill komma hem till dig och

sätta kedja och hänglås på dig, så du inte smiter.

Men får besök i helgen så jag kan inte åka

ifrån gbg :(

Fan.

Det gör redan ont.

2009-11-27 @ 02:52:47
Postat av: Ellen

Tina.. Jag kommer sakna dig! Hur gick det med drömjobbet? (: För du får banne mig ta och hälsa på mig! Annat funkar inte. :P

2009-11-27 @ 10:33:03
URL: http://wikenfors.blogg.se/english
Postat av: Tina

Ne jag vet, annat funkar verkligen inte.

Jag plockade fram min bästa övertalningsförmåga och va lite latjo, och tydligen så är jag nu officiellt en av lärarna!



Kommer att ha Michael Jackson style och hip hop new wave, 7 pass i veckan blir det(!)



Så nu blir det till att planera in resa 2010 :D

2009-11-27 @ 14:06:33
Postat av: Monika

Varför syntes inte mitt namn????

PoK

Monika

2009-11-27 @ 19:34:50
Postat av: Ellen

Tina: Ojoj! Coolt (: Du är så duktig, inte konstigt att de ville ha dig (: Grattis! Fick du göra 'audition' sen till slut? Ja, planera, planera! Åh vad glad jag är för din skull! (:

Monika: Jaha, var det du som skrev de två första inläggen? Njae, jag vet inte varför det inte syntes. Men nu gjorde det det i alla fall. (: Nu ska jag packa och städa lite inför i kväll. Gårdagens avskedsfest var supertrevlig, verkligen över förväntan! :D

2009-11-28 @ 12:23:10
URL: http://wikenfors.blogg.se/english
Postat av: Monika

Bara det första =)

Ha så kul ikväll. Ringer lite senare eller imorgon 08.00 - blir det bra?

2009-11-28 @ 13:19:17
Postat av: katarina

Heeey



Hör av dig så fort du kommer till SD :) Så kan vi hitta på ngt :)

2009-11-28 @ 21:37:49
URL: http://katarinahajdu.blogg.se/
Postat av: Tina

Haha, nä ingen audition alls. Jag bara presenterade mig, och sa vad jag ville ;p

Men jag tror att min lärare hade lagt in ett gott ord för mig. Jag menar bossen har ju ingen som helst aning om vem jag e liksom. Jag hade dansat 4ggr allt som allt innan jag fick jobbet :)

Lycka till med flygresan och allt nu, så hörs vi snart!

You're the fuckin' beeeest!!

2009-11-29 @ 17:36:25
Postat av: Ellen

Monika: Ja, det blev jättebra (: Vi får höras när jag är framme i staterna! :)

Katarina: Ja såklart! :D Det hade varit superkul! Så får du guida runt mig lite ;)

Tina: Grattis! Det måste varit väldigt vänliga ord de lade in om dig. Gud vad kul! Det måste ju vara det perfekta extraknäcket! Börjar du till våren?

Vi hörs när jag är i staterna! Nu bär det snart av! Puss söto

2009-11-29 @ 23:10:55
URL: http://wikenfors.blogg.se/english
Postat av: Tina

Tack =) jag börjar till våren. Det ÄR det perfekta extraknäcket ;)



Ja, vi hörs då!!! :D:D:D:D:D:D

Glöm inte att fota mycket nu!

2009-11-30 @ 01:18:45
Postat av: Ellen

Vad bra! Nu ska jag åka från Bredaryd!

Jag ska fota massor! ;)

Jobba flitigt och kom och hälsa på mig! :D Pussssss

2009-11-30 @ 02:54:01
URL: http://wikenfors.blogg.se/english

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0